Motorwagens in H0

Eén van mijn favorieten op het spoorwegnet zijn de motorwagens van weleer. Deze leenden zich uitstekend vanaf de jaren 30-40 voor de bediening van de secundaire lijnen, waar stoomtractie niet zo rendabel was in vergelijking met het aantal reizigers. Deze mentaliteit zou vandaag de dag niet meer waar zijn, ze zouden deze lijntjes gewoon gesloten hebben. Maar koning auto was nog niet zo goed vertegenwoordigd, dus sommige mensen hingen écht af van deze vorm van openbaar vervoer! Het waren eigenlijk kleine busjes op het spoor...

Op deze pagina heb je een overzicht van de modellen die geproduceerd zijn in H0...

Typenummer
(vóór 1971)
Reeksnummer
(vanaf 1971)
AardAsindelingBouwjaarAantalOpmerkingen
500-stoommotorrijtuig1A'2'ca. 19303Prototype met stoomaandrijving
501-stoommotorrijtuigB'2'ca. 19301Prototype met stoomaandrijving
502-stoommotorrijtuigB'2'ca. 19301Prototype met stoomaandrijving
551-motorrijtuigB’193956Bijgenaamd ‘Kleine Brossel’
552-motorrijtuig1A’A1’19396Oorspronkelijk typenummer: 609
55349motorrijtuig1A’A1’1941 / 195450Bijgenaamd ‘Grote Brossel’
55446motorrijtuig1A’A1195220
600-motorrijtuigB’2’19303
601-motorrijtuigB’2’193314
602 (interbellum)-motorrijtuigB’2’19341
602 (na W.O. 2)42motorrijtuig1A’2’19546Bestemd voor de verbinding met de luchthaven Brussel Nationaal, met onder meer een grotere bagageruimte; in 1972 verbouwd en bij reeks 43 ingedeeld
603 (interbellum)-motorrijtuigA119341
603 (na W.O. 2)43motorrijtuig1A’2’1954-195530Na 1972 bedroeg het aantal 36 stuks, door toevoeging van de voormalige reeks 42
604 (interbellum)-motorrijtuigA119345
604 (na W.O. 2)44motorrijtuigB’21954-195510
605 (interbellum)-motorrijtuigB’2’19351
605 (na W.O. 2)45motorrijtuig1A’A11954-195510
606-motorrijtuigB’2’19361In 1953 vernummerd naar type 607
607-motorrijtuigB’2’19361
608-motorrijtuigB’2’19396Ook genoemd Autorail FUF, naar de fabrikant F.U.F. te Haine-Saint-Pierre
609➛ zie 552
610-motorrijtuigA119362Oorspronkelijk gebouwd voor de Compagnie Nord-Belge
620-tweeledig motorstelB’2’B’193912Oorspronkelijk typenummer: 652.1; nummering gewijzigd in 1946
63040drieledig motorstelB’B’+2’2’+2’2’1957 / 19617
650-motorrijtuigB’2’19321
651-motorrijtuigB’2’19341
652-tweeledig motorstel2’B’2’19341
652.1➛ zie 620
653-drieledig motorstel2’B’B’2’19363
653.1➛ zie 670
654-drieledig motorstel2’B’B’2’19363
655-drieledig motorstel2’B’B’2’19361
656-drieledig motorstel2’B’B’2’19361
670-drieledig motorstelB’2’2’2’2’B’19396Oorspronkelijk typenummer: 653.1; nummering gewijzigd in 1946
-41tweeledig motorstel2’Bo’+Bo’2’2000-200296Het enige type dieselmotorstel dat thans nog in dienst is

    Geen opmerkingen:

    Mega-update!

     Lang geleden dat ik hier nog eens iets postte...😏Maar dat wil niet zeggen dat we hebben stilgezeten! Ik was wel druk in de weer soms met a...