Ombouw Roco 62

Ik had een aantal oude Roco's liggen, je weet wel, diegenen met de grote ronde motor. Bedoeling is om deze oude getrouwen om te bouwen naar het digitale tijdperk, én hen LED-verlichting te geven in plaats van de oude technologie met de energieverslindende gloeilampjes en de -met de tijd afbrekende- lichtgeleiders. Bedoeling is dus om een NEM652 stekker in te bouwen om steeds de decoder te kunnen vervangen als dit nodig moest zijn... De decoder wordt een ESU LokPilot v4.0, omdat die de motor kan "aanleren" (later daarover meer). De lichten worden geleverd door een setje van Digirails. Ik heb reeds een 62 omgebouwd met LED's volgens een gekende bouwwijze, maar voor deze keer dacht ik eens iets kant-en-klaar te proberen...
3-2-1...START!

Benodigdheden

Wat hebben we allemaal nodig?
  • Uiteraard een oude Roco 62
  • Setje van Digirails voor de verlichting (19,00 Euro)
  • 8-polige NEM652-bus (had ik nog liggen van ESU, je kan er ook zelf een maken)
  • soldeerbout 15W
  • soldeertin
  • vloeimiddel
  • tangetje
  • draadjes in de kleuren van de decoder
  • lijm

Afbraakwerken

Eerst moeten we wat sloopwerken uitvoeren. Het modelletje dat ik het eerst ombouw, is de 122.144, de groene met snormotief. Deze loc is een beetje mismeesterd door zijn vorige eigenaar. De kast was gedeeltelijk vastgeplakt (!), gelukkig met een soort lijm dat niet goed hechtte op het metalen chassis...
Zo treft U de Roco aan onder de kap...
Eens de kap eraf zie je de printplaat. Alle componenten moeten eraf, dit wil zeggen de condensator, spoelen en weerstanden. Ook de lampen en lamphouders worden verwijderd. Deze lamphouders zitten niet gesoldeerd op de print, maar zitten vast met een soort rivet. Een tangetje doet het werk om deze te verwijderen.
Soldeer alle componenten van de printplaat af, ook de draadjes die naar de wielen gaan...
Ook de draden die naar het draaistel leiden, en dienen voor de stroomafname van de wielen, worden losgesoldeerd. We gaan immers de draaistellen verwijderen om te "saneren".
Mijn modelletje miste al 1 draad naar de stroomafnemers. Ook was de vorige eigenaar iets te kwistig geweest met het smeervet voor de tandwielkasten, waardoor al het vet verspreid was geraakt op de draaistellen, én de stroomafnemers...
Het draaistel, verwijderd en klaar om aangepakt te worden.
Het draaistel zit op het chassis dmv een soort neusophanging. Door het naar de zijkant te duwen, klikt de "neus" over het chassis en klikt het los. Zorg ervoor dat je de verbindingsstang van de cardan niet kwijtspeelt. Deze komt direct los bij het verwijderen van het draaistel. De tandwielkast openen en dan wat vet opkuisen is nu de boodschap!
Vettig boeltje!
De wielen kunnen nu ook eruit genomen worden. Deze moeten ook een onderhoudsbeurt krijgen, want ze zaten onder het vet, wat de stroomafname en adhesie niet ten goede komt! Ze worden schoongemaakt met een Dremeltje met een staalborsteltje... Vergeet ook de binnenkant van de wielen niet, want daar zitten de stroomafnemers tegen.
Met een staalborsteltje bereik je een mooi resultaat op de wielen...
En als laatste wat de draaistellen betreft, wordt er een draadje gesoldeerd op de stroomafnemer. Ook worden de contactpuntjes van de stroomafnemers gekuisd...
Even wat krassen en vloeimiddel aanbrengen, dan hecht het soldeertin goed op de stroomafnemer! 
Vervolgens kunnen de wielen terug in het draaistel en kan de tandwielkast terug dicht. Zorg er wel voor dat de stroomafnemers goed tegen de wielen komen!
De draaistellen terug op zijn plaats, en de stroomdraadjes terug vastgesoldeerd... Voor de rest zijn alle componentjes eraf !
Wat de rest van het sloopwerk betreft, dat richt zich op de verlichting. De oude lichtgeleiders in de kap worden verwijderd door deze door te knippen met een tangetje. Nu kan je de lenzen verwijderen uit de lichtkappen. Hou deze wel goed bij, we hebben ze nog nodig...
We hebben ze nog nodig, niet weggooien!

De lichtkappen kunnen verwijderd worden door ze van buiten naar binnen te duwen met de hand. Van fabriekswege zijn ze niet vastgelijmd.
De "blinde" 212...
De lichtkappen worden later op een houdertje gelijmd, dat bij het lichtsetje van Digirails zit.
Links de lichthouder van de Roco, rechts de houder voor op de print van Digirails...
Nu gaan we opbouwen!


NEM652-stekker

Ik had er nog eentje liggen van ESU. Het is eigenlijk een overgangsadapter van een NEM652 naar een MT21, maar ik heb alleen de NEM652 nodig, dus de rest werd eraf geknipt. Je kan er ook zelf één maken door een stukje printplaat van Conrad en stekkerbussen. Ook bestaan er kant-en-klare bussen, al dan niet reeds met de draadjes eraan...


Maak de stekker door de draadjes erop vast te solderen volgens deze volgorde en kleur:

Vervolgens wordt de stekkerbus op de printplaat gekleefd, met een stukje isolatie ertussen natuurlijk!
Het eindresultaat: Het witte plaatje is een stukje plasticard voor de isolatie!
Nu gaan we de draden aansluiten op de printplaat. Oranje en grijs gaan naar de motor, rood en zwart gaan naar de stroomafnemers van de wielen. De verlichting wordt straks aangesloten op het setje van Digirails.

De verlichting van Digirails

Zicht op het printje van Digirails...

Over de verlichting van Digirails kunnen we kort zijn; volg de bijgeleverde werkwijze, ze kan niet duidelijker zijn.
Wel moet je even erop letten dat deze loc geen derde koplicht heeft, en je dit dus niet moet aansluiten.

Wel moet je nog even de lichtbak die uit de loc geklikt werd, even vlak maken met een vijltje, zodat deze mooi past op de zwarte lichtgeleider.
Boebeltje op de lichtbalk...
Boebeltje weg!

Ik heb de witte lichten (witte draden) aangesloten op de witte en gele draden van de decoder. Kijk wel de rijrichting na! De rode lichten zijn alletwee op elk een functieuitgang aangesloten, zodat ze apart uitgeschakeld kunnen worden als je een sleep trekt... Via functiemapping van de decoder kan je dan ook de rode lichten laten uit- en aangaan met de rijrichting.
Alle draadjes worden mooi bijeengebonden...
Dan nog even een stekkertje gemaakt, op die manier kan de kap steeds weggenomen worden...
Let er op dat deze stekker een beetje "onder hoek" staat, dat vergemakkelijkt het aankoppelen...
Stekker aan "kapzijde". De massa-draad is in het midden aangesloten, zo kan je geen functieuitgangen "opblazen"...



Motorleer- en andere functies van de LokPilot v4

Elke motor in de modelbouwwereld is verschillend. Startspanning, snelheidscurve, enz... zijn parameters die we kunnen instellen in de cv's van de decoder om zo het beste uit iedere motor te halen. De ESU LokPilot v4 kan deze vaak tijdrovende klus voor ons doen! Hier staat hoe...
  • zet CV54 op 0
  • kies een stukje spoor uit van minstens 1 meter (voor de veiligheid een meter of 2, 3?)
  • kies de functie F1
  • de loc gaat nu een stuk optrekken
  • de decoder heeft nu de motor afgesteld en overschrijft waardes in CV 53, 54, 55 en 56

Je kan ook nog de lichtsterkte aanpassen, want de LED's schijnen nogal fel.

Hierbij is te vermelden dat de witte lichten standaard op F0 kunnen op en afgezet worden, en dat ze meegaan met de rijrichting. Echter, de rode lichten zitten op AUX1 en AUX2, te schakelen met respectievelijk F1 en F2, en ze gaan NIET mee met de rijrichting!

Voor de lichtsterkte:
  • CV262 op 75 (witte lichten)
  • CV277 op 75 (rode lichten op AUX1)
  • CV286 op 75 (rode lichten op AUX2)
Of de waarde die jij wil natuurlijk...

Ik ga waarschijnlijk nog wel de aanpassing doen dat ze wel wisselen met de rijrichting, en dan apart uitschakelbaar zijn... (function mapping) Ik zal dan hier nog beschrijven hoe je dit doet, dit moet ik zelf nog even uitvlooien ;-)

En dit is dan het eindresultaat!


1 opmerking:

Marnix zei

Goede uitleg, heb er hier ook nog enkele te doen di helpt me zeker vooruit

Mega-update!

 Lang geleden dat ik hier nog eens iets postte...😏Maar dat wil niet zeggen dat we hebben stilgezeten! Ik was wel druk in de weer soms met a...